سفر دکتر سوران کردستانی به کردستان عراق

شرح سفر

سحرگاه روز سوم آبان ماه، همراه با مادر شاهو و یک همراه دیگر، به شهر اربیل واقع در کردستان عراق سفر نمودیم. پس از عبور از دیانا و منطقه باله‌کایه‌تی، ره‌واندز، گه‌لی‌ عه‌لی‌به‌گ، سوران، خه‌لیفان، حه‌ریر، کوری، شه‌قلاوا و مام پیره (مصیف صلاح‌الدین)، سرانجام به شهر اربیل رسیدیم.

در اربیل (هه‌ولیر)، در هتل بین‌المللی شرایتون اسکان یافتیم. سپس در روزهای آتی، به دیدن قلعه باستانی اربیل و آثار و ابنیه قدیمی آن رفتیم و از موزه‌های مختلف آنجا بازدید بعمل آوردیم.

نیز محلات و اماکن دیدنی مختلف شهر را گشتیم، از جمله:

مناطق اطراف پارلمان و انجمن وزیران،

منطقه عنکاوه (محله مسیحیان)،

شهر خوابها (شاری خه‌ونان)،

مناره باستانی اربیل،

بازارهای شهر و بازار شیخه‌لا،

منطقه باداوا، و ..

سپس از طریق مصیف، دشت حریر، کوری، شقلاوا، رواندز، سوران، میرگه‌سور و ریزان، به روستای بارزان رفتیم و به زیارت قبر پیشوای مبارز کردستان مرحوم ملا مصطفی بارزانی شتافتیم. در آنجا شیخ عبدالله دایی کاک مسعود بارزانی به استقبال ما آمد.

پس از قرائت فاتحه بر مزار ملا مصطفی، سروده خویش را موسوم به (بارزانی بابوی کوردانی) را در حضور حاضرین خواندم. آنگاه به مزار پانصد تن از هشتهزار شهدای انفال بارزانی رفتیم و در آنجا هم بر مزار آن شهدای والامقام، به قرائت فاتحه مبادرت نمودیم.

سرانجام از راه سوران، رواندز، بیخال، شقلاوا، و به ویژه از مسیر دره خوش آب و هوا و دل‌انگیز (علی بگ) و آبشار مشهور (بیخال)، به مصیف صلاح‌الدین و از آن طریق به اربیل بازگشتیم.

در یکی از روزها، از راه قوچ‌تپه و روستاهای بیستانه و گومه‌شین و نیز شهر کویه، به سوی شهر سلیمانیه رهسپار شدیم. در شهر (کویه) که منطقه تحت نفوذ یه‌کیه‌تی نیشتمانی کردستان عراق بود، در مسجد مه‌لای گه‌وره توقفی کوتاه داشتیم. در مدخل این شهر مجسمه حاجی قادر کویی شاعر نامدار کرد جلب توجه می نماید. کویه شهری بزرگ و آباد و دل‌نشین است.

سپس به راه خویش ادامه دادیم و پس از عبور از جاده‌ای طولانی در کنار کوههای هه‌یبه‌سولتان و اژدها، به سد دوکان رسیدیم و از سورداش گذشتیم و به شهر سلیمانیه وارد شدیم. در شهر گشتی زدیم و به دیدن پارک (سه‌رچنار) رفتیم. بعد از آن، به سوی شهرک سیاحتی (دوکان) به راه افتادیم و با عبور از مسیری خوش آب و هوا و فرح‌بخش در کناره سد و دریاچه دوکان، به دیدن کاک مظهر خالقی رفتیم. متاسفانه ایشان در منزل حضور نداشت. سرانجام از آنجا مجددا به سوی اربیل بازگشتیم.

به طور خلاصه، سفر ما شش روز، از سوم آبان تا نهم آبان، به طول انجامید.

عکس‌های یادگاری سفر

پرچم کردستان عراق
اربیل، هتل شرایتون، دکتر سوران کردستانی
منظره روستای بارزان واقع در شمال عراق و کوهها و کوهپایه‌های احاطه کننده پیرامون آن
دکتر سوران کردستانی و همراهان بر مزار شهدای انفال در نزدیکی بارزان
دکتر سوران کردستانی در حال قرائت فاتحه بر مزار پانصد تن از شهدای انفال بارزانی مدفون در قبرستانی در نزدیکی روستای کوهستانی بارزان در شمال عراق
لحظه ورود دکتر سوران کردستانی و همراهان به محوطه مزار مرحوم ملا مصطفی بارزانی و استقبال بارزانیان از ایشان.
استقبال شیخ عبدالله بارزانی (دایی کاک مسعود بارزانی) و بارزانیان از دکتر سوران کردستانی
دکتر سوران کردستانی (اولین از سمت راست) در حال گفتگو با شیخ عبدالله بارزانی (دایی کاک مسعود بارزانی) مسؤل تشریفات قبر ملا مصطفی بارزانی.
دکتر سوران کردستانی در حال نوشتن دفتر مخصوص زیارت کنندگان در مزار روانشاد ملا مصطفی بارزانی
گیانفیدای ریی دو مسته‌فایه سوران تا ئه‌به‌د/ یه‌که‌م خوشه‌ویسته‌که‌ی خودا، دووه‌م بارزانی
بانو نازنین اسماعیل پوری و دکتر سوران کردستانی در برابر درب ورودی مزار قائد عظیم الشان کرد مرحوم ملا مصطفی بارزانی
دکتر سوران کردستانی در حال قرائت شعر (بارزانی بابوی کوردانی) در جوار مزار مرحوم ملا مصطفی بارزانی قائد نامدار کرد
از راست به چپ: بانو نازنین اسماعیل پوری، کاک بارزان بارزانی، دکتر سوران کردستانی.
ورودی انجمن وزیران حکومت حریم کردستان عراق. از راست به چپ: کاک قرنی جرناس، کاک بارزان بارزانی، دکتر سوران کردستانی